dinsdag 18 december 2007

Tanken

Een paar weken geleden waren we op vakantie in Koksijde. Kwamen we daar toch niet op het idee om te gaan winkelen in Oostende. Goed plan! Ohja, maar eerst nog eventjes tanken. 'Geen probleem schat', zeg ik: 'in het handschoenkastje ligt een kaart met daarop alle tankstations van Esso'. Zo gezegd zo gedaan, mijn vriendin navigeert ons probleemloos kaartlezenderwijze tot bij het dichtst bij zijnde Esso tankstation.

Potjandorie: gesloten wegens sanering (die regering met haar dwaze mileu-actiepunten altijd). Ondertussen vertelt de boordcomputer dat we nog zo'n 30 km kunnen rijden ... en passeren we bordjes 'Oostende 28'. O-o-o, deze daguitstap belooft een onverwacht spannende wending te krijgen.
'Kerel, kan je niet tanken bij het eerste tankstation dat je tegenkomt?', hoor ik jullie denken. Ewel: neen. En wel om verschillende redenen:
- als ik nog 30 km kan rijden (boordcomputers liegen niet) en ik er maar 28 moet afleggen, dan is er geen enkele reden om eerder te tanken
- als man kan je soms moeilijk toegeven dat je vriendin gelijk had, en dat je al veel eerder had moeten tanken
- het is een bedrijfswagen, met een Esso tankkaart, dus per definitie tank je enkel bij Esso
- ik heb altijd al proefondervindelijk willen weten of er op de boordcomputer nog iets komt na '10 km' bij 'afstand tot volgende tankbeurt'

En ik weet het nog steeds niet, maar ik vermoed van niet.
Er is 53,33 liter diesel in de tank gegaan. Een persoonlijk record.
Voorlopig althans, want volgens de specificaties van een VW Golf V past er echt wel 55 liter in de tank.

Onze shopping-uitstap is verder goed verlopen, dank u voor het vragen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Als je tot het uiterste gaat brandt het tank-lampke rood ipv oranje/geel bij een Bora. *Ghi*